Trochanterit under graviditeten

Trochanterit som uppstår i samband med graviditet och idrott är en vanligare skada i höftregionen än man kanske tror. Vi har behandlat många som länge trott de lidit av foglossning när det i själva verket varit Trochanterit som orskat smärtan.

Trochanterit är en inflammation i de stora muskelfästena samt de ytliga slemsäckarna i den övre bakre höftbenet i nivå med trochanterna. Smärtan är lokal men kan också stråla längst lårets utsidor där muskulaturen även kan ömma vid tryck. I sin natur är vår muskulatur längs lårens utsidor mycket strama. När man är gravid minskar kroppens muskelkraft i bålen och längs lårens insidor. För att kompensera kraftbortfallet spänner sig musklerna längs lårens utsida mer. För att göra saken än värre så är det vanligt att man när man är gravid försöker undvika vaggande gång, fotvalven sjunker en anig och därmed snedbelastas även fotlederna samt att man oftast sover/vilar i sidoläge. Sammantaget ökar belastningen markant på de stora muskelfästena, ibland så mycket att det resulterar i Trochanterit. Snedbelastning i knä och fotleder, benlängdsskillnad, promenader, löpning över ojämn mark är också bidragande faktorer till Trochanterit.

Vi erbjuder manuella ortopediska behandlingar, manuell/electro-akupunktur, massage, töjning, träning och många goda råd och tips.

Vi har naturligtvis bänkar speciellt avsedda för gravida och ammande kvinnor samt för kvinnor förlösta med kejsarsnitt som gör att du kan bekvämt ligga på mage under behandlingen.

Välkomna!