Ryggskott

Ryggskott - aj! Plötsligt bara hugger det till eller så kommer det smygande... Ryggskott framkallar intensiva smärtor i ryggen som ibland även strålar ner över höften och i vissa fall vidare ner i benen. Det kan orsakas utan någon påtaglig anledning men vanligen beror det på lyft eller vridrörelser som snedbelastat ryggen. Den intensiva smärtan orsakas av en växelverkan mellan krampande ryggmuskler och klämda nerver.

Många blir rädda när ryggskottet slår till och reagerar instinktivt med att lägga sig helt stilla vilket tyvärr försämrar tillståndet ytterligare. Det viktigaste är att behålla lugnet och försöka fortsätta att röra sig om det går, framförallt är det viktigt att inte bli kall om ryggen. En varm dusch brukar hjälpa till att dämpa smärtan.

För att undvika återkommande ryggskott är det viktigt att ta reda på den bakomliggande orsaken och lägga upp en långsiktig behandlingsplan. Ett exempel på orsak till upprepade ryggskott är att musklerna som stabiliserar ryggraden är svaga. I dessa fall är det viktigt att komplettera behandlingen hos oss med egna övningar som vi designar utifrån din situation för att stärka ryggmuskulaturen.

Akut ryggskott behandlas med värme och massage följt av lätt mobilisering. Beroende på vad som orsakat rygggskottet väljs olika uppföljande behandlingar, akupunktur, elektroakupunktur, TENS och massage och ofta ger en kombination av dessa behandlingar det bästa resultatet.

Du kan självklart kontakta oss för en akuttid när som helst under veckan, även lördag och söndag.

Välkommen på behandling.