Ischias under graviditeten

Smärta i nedre delen av ryggen som strålar längs skinkan och kanske vidare längs benet, vaden och foten kan bero på att ischiasnerven av någon anledning blivit irriterad eller inflammerad. Eftersom Ischias i sig bara är ett symptom är det viktigt att ta reda på den bakomliggande orsaken till den strålande smärtan.

Den ökade rörligheten särskilt i bäckenlederna som sker under graviditeten leder till en instabilitet i ryggraden, särskilt i bäckenet vilket ökar känsligheten vid felbelastning och kan resultera i ischiassmärta, så kallad falsk Ischias, efterom smärtan har sitt ursprung i bäckenlederna (sacro ilíaca) och strålar inte förbi knävecken. Även tillstånd som exempelvis trochanterit, löparknä, hög muskelspänning och/eller stelhet i sätesmuskulatur, benlängdsskillnad, nedsjunkna fotvalv och felaktiga skor kan utlösa symptom som är väldigt lika Ischias. Vanliga symptom är då difusare värk, svaghet, stelhet och trötthetskänsla i nedersta delen av ryggen.

Vid så kallad äkta Ischias orsakas irritation eller inflammation i rötterna till Ischiasnerven av exempelvis diskbråck, förslitningar i ryggkotor och spinalstenos (förträngning i ryggmärgskanalen). Närman har äkta Ischias tillkommer symptom som intensiv smärta, strålar förbi knävecket längs med vaden och foten, svaghet i ben, domningar och känselbortfall.

Vid symptom som nedsatt kraft i foten, så kallad ”drop foot”, då du inte kan böja eller sträcka på foten viljemässigt och upplever känselbortfall, domningar, stickningar eller att du kissar på dig eller att du inte känner dig kissnödig bör du söka akut läkarvård.

Oavsett om du lider av falsk eller äkta ischias är det viktigt att du söker behandling tidigt för bästa prognos!

Vi erbjuder manuella ortopediska behandlingar, manuell/electro-akupunktur, massage, töjning, träning och många goda råd och tips. Vi har naturligtvis bänkar speciellt avsedda för gravida och ammande kvinnor samt för kvinnor förlösta med kejsarsnitt som gör att du kan ligga bekvämt på mage under behandlingen.

Välkomna!