K

Tendinit i knä

Överbelastningsskador i muskulaturen och/eller i knäets muskelfästen uppstår vanligtvis i idrottssammanhang och kan ha en rad bakomliggande orsaker. Musklerna som fäster sig i knät har sina ursprung i höftregionen vilket medför att skador vid snedbelastning i fot/knäleder överbelastar utsidorna av låren som är redan är mycket strama i sin natur.

Strax ovanför patellan, mer känd som vår knäskål, fäster sig patelarsenan som är muskelfästet för musklerna på framsidan av låren. På insidan, utsidan och baksidan av knäet fäster sig övriga muskler som har sitt ursprung i höften och tillhör våra insidor, utsidor respektive baksidor av lårmuskulaturen. Om muskeln inte är tillräcklig stark och töjbar överbelastas muskelfästena vilket leder till en inflammation som heter tendinit i sitt akuta läge.

Vid upprepade långvariga inflammationer av ett muskelfäste kan ett kroniskt tillstånd utvecklas och kallas då tendinos eller tendinopati som det heter idag vilket kräver längre tid för att både läka och återhämta sig. Lokal ömhet i leden och smärta som avtar i vila men ökar igen när man använder muskeln är vanliga tecken på tendinit/tendinopati. Eftersom smärtan uppstår på nytt då man börjar träna igen kan det vara svårt att på egen hand hitta rätt upptrappning och typ av träning som passar.

Manuell akupunktur är en mycket effektiv behandlingsform vid tendinit/tendinopati och långvariga muskelspänningar. Den aktiverar en läkningsprocess genom att öka blodcirkulationen i muskelvävnaden som i sin tur har en antiinflammatorisk effekt. Markant minskad muskelspänning och minskad smärta samt ökad rörlighet uppnås tidigt i behandlingen men det krävs upprepade behandlingar för att det inte ska komma tillbaka. Behandlingen kompletteras med manuell töjning och övningar som håller jämn takt med återhämtningen.