Muskelskador

Inflammation och syrebrist i muskelvävnaden är en vanlig skada som uppstår vid ensidiga repetitiva rörelser, statisk monoton anspänning eller om kroppen inte är uppvärmd och utsätts för plötsliga rörelser/ryck. Skadan i muskeln kan också bero på en muskelsträckning.

Smärta, värk och stelhet i rygg som kvarstår trots att du töjt, tränat, värmt och masserat är vanliga symptom på en lokal höggrads muskelspänning längst ryggradens inre muskulatur som är svår att komma åt på egen hand.

Då muskeln inte är tillräckligt stark och töjbar överbelastas muskelfästena vilket leder till en inflammation som heter tendinit i sitt akuta läge då den läks oftast av sig själv i vila. Vid upprepade långvariga inflammationer av ett muskelfäste kan ett kroniskt tillstånd utvecklas och kallas då tendinos eller tendinopati som det heter idag - ett tillstånd som kräver längre tid att både läka och återhämta sig.

Lokal ömhet i leden och smärta som avtar i vila men ökar när man använder muskeln är vanliga tecken på tendinit/tendinopati. Eftersom smärtan uppstår på nytt då man börjar träna igen kan det vara svårt på egen hand att hitta rätt upptrappning och typ av träning.

Manuell akupunktur är en mycket effektiv behandlingsform vid tendinit/tendinopati och långvariga muskelspänningar. Den aktiverar en läkningsprocess genom att blodcirkulationen i muskelvävnaden ökar och därmed bidrar till en antiinflammatorisk effekt. Akupunktur minskar muskelspänning markant och både minskar smärtan och ökar rörligheten. Behandlingen kompletteras med manuell töjning och övningar i jämn takt med återhämtningen.