Diskbråck

Mellan ryggkotorna finns diskar som består av en fibrös ring och pulpöst geléliknande innehåll som stötdämpar och minskar friktionen mellan ryggkotorna. I takt med åldrandet minskar vätskeinnehållet i disken vilket minskar diskens volym och bidrar till förslitningsskador. Ett diskbråck uppstår då diskens fibrösa ring brister och innehållet pressas mot ryggmärgskanalen. Disken kan pressas både lateralt och bakåt från ryggraden. Då utbuktningen trycker mot ryggmärgen påverkas nervbanorna vilket leder till intensiv strålande smärta och i vissa fall nedsatt kraft och även känselbortfall i ena benet/foten.

Ca hälften av befolkningen har diskbråck, men de allra flesta upplever inga symptom och många av de övriga klara sig utan operation då det finns god behandling man kan få. Ju tidigare du söker vård för diskbråck desto bättre prognos!

Diskbråck uppstår typiskt där vi är som rörligast, dvs i nacken och mellan ländryggens kotor. Vanliga symptom vid diskbråck i nacke är intensiv strålande smärta längs ena armen ut till fingrarna, värken tilltar när du böjer huvudet framåt. Skotta snö, böja sig framåt och lyfta tungt är vanliga moment som kan leda till diskbråck, speciellt om rörelsen innehåller vridning.

Du bör söka akutvård på sjukhus om du upplever nedanstående symptom:

Vi erbjuder ortopediska manuella töjningar som lättar trycket mellan ryggkotorna samt elektrostimulering i form av Electroakupunktur och TENS.