Muskelskador

Inflammation och syrebrist i muskelvävnad är en vanlig skada som uppstår vid ensidiga repetitiva rörelser, statisk monoton anspänning, när kroppen inte är uppvärmd och plötsliga måste utföra en hastig rörelse. Muskelskador kan också bero på en muskelsträckning.

Smärta, värk och stelhet i rygg som kvarstår trots att du töjt, tränat, värmt och masserat är vanliga symptom på en lokal höggrads muskelspänning längs ryggradens inre muskulatur som är svår att komma åt på egen hand. Om muskeln inte är tillräcklig stark och töjbar ökar risken att muskelfästena överbelastas vilket kan leda till en inflammation som heter tendinit i sitt akuta läge. Tendinit läks ofta av sig självt i vila. Vid upprepade långvariga inflammationer av ett muskelfäste kan ett kroniskt tillstånd utvecklas och kallas då tendinos eller tendinopati som det heter idag vilket kräver längre tid för att både läka och återhämta sig. Lokal ömhet i leden och smärta som avtar i vila men ökar när man använder muskeln är vanliga tecken på tendinit/tendinopati. Eftersom smärtan uppstår på nytt då man börjar träna igen kan det vara svårt att på egen hand hitta rätt upptrappning och vilken typ av träning som passar.

Manuell akupunktur är en mycket effektiv behandlingsform vid tendinit/tendinopati och långvariga muskelspänningar. Den aktiverar en läkningsprocess genom att blodcirkulationen i muskelvävnaden ökar och därmed bidrar till en antiinflammatorisk effekt. Akupunkturen leder till en markant minskad muskelspänning och smärta samt ökad rörlighet. Behandlingen kompletteras med manuell töjning och övningar i takt med återhämtningen.

Alla behandlingar inleds med en genomgående undersökning där vi lyssnar på din berättelse och symptom, undersöker med hjälp av ortopediska manuella tester och slutligen ställer en diagnos. Vi designar sedan en individuell behandlingsplan och i mån av tid erbjuds även en manuell behandling redan under nybesöket. Allt detta gör vi under ditt första besök hos oss som vi kallar för nybesök.