Idrottsskador

Tänk om kroppen per automatik kunde strax före en rörelse spänna sin svaga muskelgrupp som borde anstränga sig mer så att den överansträngda muskeln får en paus, den förkortade muskeln sträcks även den ut, den rätta tekniken bara sitter och skador förebyggs. Stelheten försvinner och besvären likaså och den där instabila svaga muskulaturen blir allt starkare.

Uppe i luften är det tyvärr redan försent och kroppen använder per automatik sin starka sida och därmed överbelastar sin svaga sida om och om igen. Adrenalinet smärtlindrar den mest akuta smärtan men i långa loppet säger kroppen till slut ifrån så att man tvingas tänka om. Svaret är sällan att bara vila 2 veckor och ta antiinflammatoriska medel, utan snarare vilken sorts behandling och träning som just din idrottsskada är i behov av för att inte bara läka utan även förebygga framtida skador vid kommande löpning, dans, tennis eller fotbollsmatch. Om man bara ägnar sig åt att vila förlorar man värdefull muskelmassa och får betydligt sämre prognos.

Beror skadan på en överansträngning av en försvagad muskulatur? Eller finns styrka, stabilitet, kondition och rörlighet men inte rätt teknik? Kan de stora muskelgrupperna aktiveras men inte de små som stabiliserar, skonar och förebygger skador samt bevarar en sund kroppshållning? Är bålmuskulaturen försvagad, för strama muskler, inflammationer, överangsträngning eller ensidigt repetitivt rörelsemönster? Oavsett vad som orsakat din skada hjälper vi dig att återfå din träningsglädje och att uppnå dina träningsmål!

Frågan är inte om utan hur man bör träna!