Akupunktur mot Nack-, Huvuvärk och Illamående 40/60/90 min

Akupunktur mot foglossning

Akupunktur är en väldigt effektiv behandlingsform vid nack- och huvudvärk.

Akupunktur inleds med massage i kombination med värmedynor och akupressur. Behandlingen är specialutformad med hänsyn till graviditetens fysiologiska påfrestningar och utförs av legitimerad fysioterapeut som är expert på att behandla foglossningsbesvär under och efter graviditeten.

Akupunkturen aktiverar en naturlig läkningsprocess genom sin lokala stimuli vilket ökar blodcirkulation och bidrar till en antiinflammatorisk effekt. Aktiveringen av vårt nervsystem, frisättning av kroppsegna morfinliknande ämnen som endorfiner leder till anti-stress effekt, minskad smärta, minskad muskelspänning och avkoppling. Hur man reagerar är individuellt, de vanligaste reaktionerna är behaglig trötthetskänsla och ökad välbefinnande. En del upplever eufori och några få har inga biverkningar alls. Det är viktigt att vila och dricka mycket vatten efteråt då de fysiologiska effekterna från akupunktur är delvis samma som vid fysisk aktivitet.

För full effekt krävs regelbundna behandlingar 2-3 gånger första veckan för att aktivera verkningsmekanismerna, sedan räcker det med 1 gång/vecka sammanlagt ca 10 gånger. Hur snabb effekten blir är starkt inidividuellt beroende. En markant muskelavspänning sker redan efter första behandlingen men den fulla effekten av akupunktur har visat sig vara individuell och beror delvis på patientens ursprungliga smärttillstånd och diagnos. För en del har 1-5 behandlingar räckt medans andra kräver runt 10 behandlingar för att uppnå full effekt. Om ingen effekt alls uppnåtts efter 5 behandlingar bör behandlingen avbrytas.

Akupunkturen kompletteras med töjning och övningar parallellt. Den manuella akupunkturen innebär att väldigt tunna sterila engångs akupunkturnålar appliceras i specifika punkter så kallade akupunkturpunkter som är utstuderade på millimetern. Själva placeringen känner man knappt av dock framkallas en speciell känsla - Qi som varar en kort stund, en diffus känsla som beskrivs som en kombination av djup muskel spänning, pirrande, avdomnande och lite smärta. Vid behandling med el-akupunktur tillsätts svaga strömpulser på akupunkturnålarna vilket framkallar synliga muskelkontraktioner samt stimulering av nervbanorna. Mycket effektivt vid t.ex. ischias, diskbråck och intensiv foglossningssmärta. El-akupunkturen appliceras i kombination med den manuella akupunkturen och värme.

Välkomna!