Västerlänsk akupunktur

Akupunktur

Den västerländska akupunkturen har sitt ursprung i den traditionella kinesiska akupunkturen (TCM) som sträcker sig flera tusen år tillbaka i tiden.

Grundteorin i TCM syftar till att återskapa balansen av "de qi", livsenergin, som vid obalans leder till ohälsa. Begreppet används även i västerlänsk tillämpning av akupunktur men syftar då till att de smärthämmande verkningsmekanismerna aktiverats.

Akupunktur stimulerar kroppen att producera morfinliknande substanser, sk opioider (t.ex.endorfiner), serotonin och noradrenalin. Dessa ämnen har en smärtlindrande effekt och ökar välbefinnandet. Lokalt kring nålarna accelereras kroppens naturliga läkning. Ökad cirkulation och syresättning i det behandlade området har en antiinflammatorisk effekt och minskar muskelspänningen markant. Det autonoma nervsystemet påverkas också och leder till minskad muskelspänning, sänkt blodtryck och en lägre puls.

Västerländsk forskning har genom åren dokumenterat akupunkturens positiva effekter och resultat vid ett ständigt växande antal problem. Med en stark förankring inom naturvetenskapen har allt fler vetenskapliga undersökningar påvisat akupunkturens positiva effekter. 1984 godkände Socialstyrelsen akupunktur som smärtbehandling.

Vanligt förekommande positiva sidoeffekter är behaglig trötthetskänsla, lugn, eufori och förbättrad sömn. Andra förekommande positiva effekter är bland annat psykologisk stabilitet, ökad rörlighet och förbättrad koncentrationsförmåga. Andra sidoeffekter är avtagande allergi, mensrelaterad smärta, astma, tremor, förstoppning, rökbehov, illamående.

Vetenskapliga studier har även visat att akupunktur ökar chansen att bli gravid, särksilt vid IVF (provrörsbefruktningar). Anledningen är att akupunkturen ökar cirkulationen i livmoder och äggstockar samt att ägglossnings- och hormonrubbningar stabiliseras. Akupunkturen har även en anti-stress effekt vilket ökar kvinnans välbefinnande och lugn samtidigt som hon känner sig gladare och mer harmonisk.

Akupunktur hjälper mot bland annat
  • Foglossning och graviditetsrelaterande rygg- och bäckensmärtor
  • Ryggvärk
  • Höft- och bäckensmärta